الجمعة. نوفمبر 15th, 2019

بوابة شموس نيوز

إلكترونية – يومية – مصرية

قراءة تشكيلية في اعمال الفنانة البرازيلية (Denis Koval)

2 min read

بعنوان (خطابات مثالية بصورة عقلية)

للناقد: (د. قاسم الحسيني – العراق)

إن السطح التصويري لا يقف بحدود أسلوبية وتقنية محددة ، بل يتسع المجال للفنان لتجسيد موضوعاته برؤى تشكيلية متعددة بالرغم من المرجعيات الأسلوبية والفنية التي تؤثر بشكل وآخر على الفنان ، الامر

الذي يؤدي الى تأسيس معمارية بنائية وتكوينية لخطابات بصرية تحمل جمالية تتوسم الرؤية الذاتية للفنان ..

والفنانة (دينيس كوفال) استطاعت أن تجسد خطابات تقوم على استطيقا محمّلة بأبعاد منطقية وعقلية ، اذ اتجهت الى النزعة التجريدية التي تقترب الى ما هو تكعيبي كما في أعمال (بابلو بيكاسو) التكعيبية و( كازيمير مالفيتش) التجريدية .. لقد عمدت الى تقسيم السطح التصويري الى مجموعة من السطوح اللونية المتراكبة سعيا منها لإقامة نوع من الموسيقى البصرية عبر تماسات نسغية حركية تنقل المشاهد من جزء الى آخر .. إن الفنانة تبحث عن جمالية مثالية وفق منطق عقلي للوصول الى غايات روحية فجاء النظام الشكلاني لخطاباتها البصرية يتسم بصيغة هندسية ؛ بوصفه يحمل جمالية الخالص وهذا ناتج من مقدرة الفنانة على سبر غور الواقع الحسي عبر معرفة كنه سر الأشياء بحدس عقلي متعالي ، وبحدود المعالجة التقنية لعناصر الخطاب البصري نلحظ أن اللون نابع من الانسجام الموسيقي الذي يوحي بحركة بصرية ذات صيرورة مستمرة وهو يتداخل بصورة مباشرة مع حركة الأشكال الهندسية التي تجعل المتلقي لا يقف عند حد ما ، بل تجعله يتنقل بحركة عشوائية تارة ومستقرة تارة أخرى ، بغية كشف ما هو مضمر ومخفي وراء تلك السطوح الملونة

The photographic surface does not stand within the limits of stylistic and specific technique, but expands the scope of the artist to reflect his subjects with multiple visual visions, despite the stylistic and artistic references that affect the artist,
Which leads to the establishment of architectural architecture and visual letters of aesthetic bearing the self-vision of the artist .. The artist (Denise Koval) was able to embody letters based on the tugging loaded with logical and mental dimensions, as the tendency towards abstraction, which approaches the cubism, as in the work of Pablo (Picasso) Cubism and (Kazimier Malvic) Abstraction .. I have divided the surface of the graphic to a group of overlapping color surfaces in an attempt to establish a kind of visual music through the interfaces Nsjih kinetic movement of the viewer from one part to another .. The artist is looking for the perfect aesthetic logic My mind to get to Gaia This is due to the ability of the artist to explore the sensory reality through the knowledge of the secret of things with a transcendent mental intuition, and with the limits of the technical treatment of the elements of visual discourse, we notice that the color stems from musical harmony that suggests movement And it interferes directly with the movement of geometric shapes that makes the receiver not stop at some point, but makes it move in random motion at other times and stable in order to detect what is hidden and hidden behind those colored surfaces..